Історія с. Михайлівки

Категорії розділу

Мої статті [2]
Євроклуб [1]
У Михайлівській ЗОШ І—ІІІ ступенів у вересні 2008 року був створений Євроклуб «Паралель». Урочисте відкриття відбулося 12 березня 2009 року.
Регіональний експеримент [2]
Михайлівська ЗОШ І−ІІІ ступенів бере участь у дослідному регіональному експерименті за темою «Теоретико-методологічні засади формування естетичного середовища учнів основної та старшої школи».

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей


ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОГО СЕРЕДОВИЩА УЧНІВ ОСНОВНОЇ ТА СТАРШОЇ ШКОЛИ

І.М. Васильченко,  магістр

з адміністративного менеджменту,

учитель  вищої  категорії,

«старший учитель»,

  директор

 Михайлівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОГО СЕРЕДОВИЩА УЧНІВ

ОСНОВНОЇ ТА СТАРШОЇ ШКОЛИ

У статті розкривається цілеспрямований процес формування естетичного середовища учнів, здатних сприймати, оцінювати, любити, утверджувати в житті, природі, мистецтві прекрасне, досконале, гармонійне, жити за законами краси.

И.М.Васильченко. Формирование эстетической среды учеников основной и старшей школы.

В статье раскрывается целенаправленный процесс формирования эстетической среды учеников, способных воспринимать, оценивать, любить, утверждать в жизни, природе, искусстве прекрасное, совершенное, гармоническое, жить по законам красоты.

I.Vasilchenko. Development of pupil’s aesthetic tastes in secondary and senior school.

In article the process of purposeful aesthetic pupil’s tastes are able to perceive assess, to love, to assert in life, nature, art the beautiful, the perfect, the harmonious and to live by the laws of beauty.

Постановка проблеми.  Інтеграція України в Європу, світовий освітній простір та формування ринкових відносин потребують керівників нової формації, здатних до нестандартних творчих рішень, які вміють вести за собою інших, бути дієвими.

Національна доктрина розвитку освіти в ХХІ столітті провідною метою української освітньої системи проголосила розвиток особистості та забезпечення соціально-педагогічних умов для творчої самореалізації дитини в шкільні роки й виховання покоління, здатного ефективно працювати і навчатися протягом усього життя. Тому, в мене як у керівника, і виникла суттєва необхідність спрямувати зусилля педагогічного колективу школи на творчу реалізацію сутнісних сил особистості – її мотивів, здібностей, практичних умінь, життєвих цінностей, здатності постійно створювати особистісно й соціально значимі продукти діяльності, які, безумовно, ефективно створюються в естетичному середовищі під час навчально-виховного процесу, а тим більше за умови проведення дослідно-експериментальної роботи в закладі, що має назву «Теоретико-методологічні засади формування естетичного середовища учнів основної та старшої школи».

Аналіз актуальних досліджень. Мистецтво, в якому втілені віковічний життєвий досвід народу, його мудрість, краса, погляди на різноманітні явища природи, традиційно є обов’язковим компонентом навчання і виховання молоді.

До питання естетичного виховання у тій чи іншій формі науковці зверталися впродовж усієї історії розвитку цивілізації.

Паростки осмислення естетичного виховання можна простежити ще у розробках античних філософів: Сократа, Платона, Арістотеля. Значний вклад у вивчення даного питання вклав іспанський філософ доби Ренесансу Х.Л.Вівес [4, с. 260].

Усі наукові пошуки, що велися у цьому напрямі впродовж століть, підготували ґрунт для введення у теоретичний ужиток поняття «естетичне виховання». Це зробив Ф.Шиллер у своїй відомій праці «Листи про естетичне виховання людини». Не стали осторонь дослідження проблеми естетичного виховання блискучі мислителі Жан-Жак Руссо, Вольтер, Гольбах, Гельвецій, англійський філософ Френсіс Бекон [2, с. 8].

Особливу увагу  викликає специфіка інтерпретації виховання в Україні. Можна припустити, що практика естетичного виховання започаткована ще легендарними братами-просвітителями ІХ ст. Кирилом і Мефодієм, діяння яких було відзначено Нестором – літописцем [4, с. 265].

Певною мірою своєрідний процес естетичного виховання здійснювався Ярославом Мудрим: зведення собору Святої Софії в Києві, відкриття школи та бібліотеки [4, с. 265].

Фактично кожен історичний період в історії України так чи інакше пов'язаний з проблемою виховання. Наступний етап практики естетичного виховання в Україні асоціюється з іменем видатного філософа – просвітителя Г.Сковороди. Його ідея знайшла своє яскраве підтвердження у мистецькій, передусім літературній, практиці ХІХ-ХХ ст. (М.Коцюбинський, О.Кобилянська, Л.Костенко) [4, С. 265-266].

Видатні мислителі та просвітителі різних часів розвитку українського суспільства: Т.Г.Шевченко, І.Я.Франко, Н.В.Лисенко та інші висловлювалися щодо вагомості мистецтва, як форми суспільної свідомості, стверджуючи, що спілкування з ним є способом передачі культурних, моральних, етичних і естетичних цінностей, духовного становлення особистості.

Формування естетичного середовища учнів основної та старшої школи засобами різних видів і жанрів мистецтва у загальноосвітніх школах мають спиратися на ті науково-педагогічні дослідження, в яких розкриваються процеси формування світоглядних позицій К.Д.Ушинського, А.С.Макаренка, В.О.Сухомлинського, в яких утверджується ідея підготовки високої духовної, культурної, творчої особистості, здатної перетворювати себе і світ.

Сучасні дослідження в галузі художньо-педагогічної освіти підтверджують традиційну роль мистецтва як засобу виховання. Проте, у теорії педагогіки і практиці виховання, ще недостатньо вивчені та не повною мірою використовуються механізми дієвості мистецтва, форми і методи спрямування художньо-естетичних цінностей, духовної, моральної і матеріальної краси світу. Тому дослідження теоретико-методологічних засад формування цілісного естетичного середовища учнів основної та старшої школи є актуальним.

Мета статті – показати ефективність практичного впровадження моделі теоретико-методологічного забезпечення самореалізації творчих якостей учнів у процесі формування естетичного середовища.

Виклад основного матеріалу. У нашому суспільстві настав якісно-новий етап: одними із першочергових стали і по-новому розглядаються духовні і моральні сторони життя. Одержують нове звучання і проблеми освітньої політики, основними завданнями якої стала гуманізації всіх ланок системи навчання і виховання школярів.

Освіта в Україні набуває особистісно розвивальної спрямованості, сутнісними ознаками якої є навчання і виховання особистості на засадах індивідуалізації, створення умов для саморозвитку і самонавчання, осмисленого визначення своїх можливостей [5, с. 116].

Інноваційна стратегія розвитку сучасного освітньо-виховного процесу зумовила створення технологій для забезпечення його якості [1, с. 9]. Виходячи з цього, ми погодилися на проведення експериментальної роботи у закладі з проблеми «Теоретико-методологічні засади формування естетичного середовища учнів середньої та старшої школи» на період з вересня 2011 року по травень 2016 року. Результатом має бути розроблена модель теоретико-методологічного забезпечення самореалізації творчих якостей учнів у процесі формування естетичного середовища.

Парадигма самореалізації особистості глибоко демократично-гуманістична за своєю суттю, бо вона має у центрі уваги дитину як освічену особистість, яка свої творчі здібності повинна виявляти і розвивати у родині, і, найперше, мабуть, у школі [5, с. 116]. Про таку школу ми мріємо, таку школу ми будуємо.

Багаторічний досвід роботи переконав мене, що поштовхом до розвитку творчих здібностей та формування естетичного середовища учнів є створення їхнього емоційного настрою відповідно до подій, або людей, або якогось середовища.

Етичні та естетичні цінності набувають особливого значення за умов перебудови навчально-виховного процесу на гуманістичних засадах [3, с. 116]. В ідеалі кожна школа будь-якого типу повинна підготувати своїх випускників людьми компетентними, конкурентно-здатними, що допоможе їм самореалізуватися і стати людьми успішними. Враховуючи це, постійно акцентую увагу своїх колег-учителів на тому, що гарний вчитель – це той, хто дає знання, хто вчить, як їх здобувати, хто виховує і розвиває.

Шкільна виховна система перебуває у взаємодії із соціальним і природним довкіллям. З огляду на це недоцільно розглядати школу лише як навчальний заклад, головним завданням якої є оволодіння учнями системою знань, умінь, здібностей. Сучасна школа – це важливий компонент у системі суспільного виховання, яке охоплює й інші соціальні інститути. Усі вони беруть участь у вихованні підростаючого покоління[1, с. 83].

Сьогодення є свідком і винуватцем того, що на наших очах школа змінює свої орієнтири, бо цього вимагає система нових державних стандартів. Сільська ж школа входить у цей процес зі своїми особливостями і оціночними критеріями. По-перше, вона включає в себе багато функцій: освітню, виховну, просвітницьку. Своєрідність зумовлюється розташуванням, специфікою навчально-виховного процесу, кількістю учнів і вчителів, аж до розмірів пришкільної ділянки та її використання [3, с. 117].

Сільська школа дуже тісно пов’язана із соціумом – із життям села. Тому шкільну систему можна розглядати як складову цього соціокультурного середовища [3, с. 117].

У сучасних умовах важливе місце в організації виховної роботи нашого загальноосвітнього навчального закладу посідає художньо-естетичне виховання учнів: формування естетичних понять, поглядів, переконань, виховання естетичних смаків, вироблення умінь і навичок розуміти мистецтво, розвиток творчих здібностей.

Значний влив на учня має оточуюче середовище. Художня література, музика, образотворче мистецтво допомагають виховати людей чуйних, добрих, окрилених.

Різноманітні позакласні заходи формують у школярів естетичні погляди, смаки, почуття прекрасного. Кожен педагог вчить своїх вихованців бачити велич світу, жити за законами добра і краси. Підтвердженням цьому є співпраця Михайлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів з Польщею протягом шести років. За цей час наші учні стали учасниками українсько-польських проектів «Мистецтво – шлях до інтеграції», «Олівцем по картці паперу», «Шум на селі», в рамках яких збагатилися духовно, розширили свій кругозір, обмінялися досвідом двох культур і націй, оздоровилися.

Цими всіма цінностями наскрізь просякнута вся навчально-виховна система нашої школи. На основі цих цінностей виховуються кращі моральні якості, чесноти особистості; формується естетичне середовище учнів школи.

Висновки. Отже, формування цілісного естетичного середовища є доцільним і набуває значущості в сучасних соціокультурних умовах. Забезпечення формування цілісного естетичного середовища учнів середньої ланки та старшокласників можна досягти різними засобами, зокрема, у процесі використання естетико-виховних можливостей естетичного виховання.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Бех І.Д. Особистість у просторі духовного розвитку: навчальний посібник / І.Д.Бех. – К.: Академвидав, 2012. – 256 с. – (Серія «Альма-матер»).
  2. Еренгросс Б.А. Незвичайна наука естетика / Б. А. Еренгросс : Науково-художня книжка. Для серед. та ст. шкіл. в. – К.: «Веселка», 1982. – 191 с., іл.
  3. Захаренко О.А. Етичні цінності в навчально-виховному процесі сільської школи / О. А. Захаренко // Позакласний час. – 2011. – №11. С. 116-117.
  4. Левчук Л.Т., Оніщенко О.І. Основи естетики: Навч. посіб. / Л.Т.Левчук, О.І. Оніщенко. – К.: Вища шк.., 2000. – 271 с.; іл..
  5. Сухомлинська О.В. Педагогічний спадок О.А. Захаренка – жива педагогіка для нащадків / О. В. Сухомлинська // Позакласний час. – 2011. - №11. – С. 116.
Категорія: Регіональний експеримент | Додав: Olexa (30.11.2014) | Автор: Васильченко Ірина Михайлівна
Переглядів: 466 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту